Monday, July 19, 2010

TIPS KHUSYUK DALAM SOLAT

Sebelum membaca apa-apa bacaan di setiap gerakan solat, pastikan kita benar-benar rasa jelas lagi nyata bertemu dengan Allah SWT. Kemudian barulah membaca bacaan solat dengan penuh rendah hati dan terus menjaga kesedaran yang kita sedang bertemu dengan Allah SWT. Sederhana kan?

“khusyuk itu adalah keyakinan bertemu dengan Allah SWT dan yakin kembali kepadaNya”.

Kita berjaya kembali kepada Allah SWT apabila kita SEDAR akan pertemuan kita dengan Allah SWT yang sedang berlangsung itu.

CTH: sebelum membaca Takbiratul ikram, pastikan kita benar-benar sedar yang kita sedang bertemu dengan Allah SWT hingga BENAR-BENAR terasa pertemuan itu. Kemudian barulah membaca bacaan solat.

Untuk menguatkan kesedaran ini fahamilah (bukan hafal) makna bacaan solat agar faham apa yang diperkatakan atau disampaikan kepada Allah SWT.

Analogi: Ketika kita mengucapkan thank you, kita tidak menghafal thank you = terima kasih. Tetapi kita memahami terus dlm hati bahawa thank you itu adalah ucapan terima kasih tanpa memikirkan maknanya.
Lakukan terus ketika rukuk, sujud dan seterusnya.

Pertemuan ini mesti dalam keadaan sedar penuh dan TIDAK membayangkan Allah kerana apa yang dibayangkan pasti bukan Allah SWT.

PRAKTIKKAN….inshaAllah pasti ada perbezaan solat kita dengan solat yang lepas.

No comments:

Post a Comment